Thursday, July 21, 2011

mari baca entri nie kejap

Assalamualaikum readers!



budaya melayu (basuh kaki sebelum tidur) tapi budaya melayu + islam (ambil wuduk + baca doa sebelum tidur).



Dalam satu riwayat Imam Bukhari dan Muslim ada menyebut :"Apabila kamu hendak ke tempat tidur, maka berwuduklah seperti wuduk kamu untuk menghadiri solat"


Kenapa perlu berwuduk ? Kerana bersuci  ini dapat menghindarkan diri dari gangguan syaitan dan mententeramkan diri dari perasaan takut ketika tidur.


Mari kita sama-sama berwuduk sebelum tidur + jangan lupa baca doa tidur. Bismillahirrahmanirahim Bismikallahumma ahya na wa amutu. amin ~


Ketahui perkara-perkara sunat sebelum tidur dengan baca Entri INI  ! Selamat Malam Semua ^_^

8 orang dah komen, anda bila lagi ?:

cx's said...

thumbs up for this entry! btw, student UiTM? jom join my segmen for UiTM's student here.
segmen cx's :geng UiTM by campus

diya said...

dlu slalu diganggu dalam mimpi, lepas dah amal mcm tu, baca ayt kursi sblum tido + 3 qul, dah kurang dah kene :)

Diana @ bilakukatacinta said...

dah bangun pon...

Ana Aishah said...

cx's
tenkiu darling !

diya
bagus. amalan begitu lah yang perlu kita amalkan. moga-moga hidup ini lebih diberkati,Ameen

sis diana
selamat pagi kakak ! hehe

abglan said...

aaaa.... terima kasih mengingatkan. Dah besar nie byk pesan mak dah lupa

Siti Safiyyah said...

macam ss, suka solat isyak sebelum tido.. kira wuduk takyah amek dua kali.. tapi tulah kan, tak baik lewatkan solat. huhuhu

GaRy™ said...

gary selalu amek wuduk sebelum tidur takut ajal masa tidur... sekurang-kurangnya menemui ajal dalam keadaan berwuduk~.. =)

r'Da said...

info yg menarik.. hye salam perkenalan.. :)

jom same2 follow blog.. :) thanks

Thank You For Reading Yahhh !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...