Saturday, July 09, 2011

gaduh dengan housemate :(


Assalamualaikum readers!
"Gara-gara sebotol syampu yang harga hanya RM 9.00, hubungan yang dulunya mesra menjadi dingin..."

Bagi mereka yang menyewa rumah beramai-ramai, perkara begini mungkin pernah tejadi. betul tak ?nak mengatasi ? Mudah saja.. adab teman serumah penting untuk anda ketahui :)

  • Bergilir-gilir membeli keperluan asas rumah spt barang dapur, makan dan rumah. So takde lagi isu tak adil atau merungut hanya dia sorang je keluar duit beli barangan tersebut. OR bole kumpul duit tabung khas tuk beli barang rumah. Cth : sebulan sorang RM 100. 

  • Kongsi bayar bil. kalau semua housemate berblog. agak-agak tinggi ke bil elektrik sebulan? Hee

  • Kalau nak bawak tetamu, inform housemate yang lain. ini untuk mengelakkan dia terkejut dengan kehadiran tetamu tu. bukan semua orang suka tetamu datang rumah lagi-lagi waktu kritikal mcm pulang dari kerja/kelas. balik dah la penat, kene layan tetamu pulak. 

  • Dah pinjam pandai-pandai lah pulang balik. Ini salah satu etika yang paling penting, sebab ia memastikan housemate percaya pada kamu. Jangan pulak housemate tu diam tak mintak barang dia, kamu pun buat tak tahu je. 

  • Ruang di dalam rumah adalah awam, so mesti kemas dan bersih. Barang peribadi dalam bilik tau. Jangan gedik nak sepah merata-rata. kalo nak letak kat ruang tamu, mintak persetujuan yang lain. Sebab rumah tu bukan kamu sorang yang duduk. ramai tahu ! 


Ok babai .

7 orang dah komen, anda bila lagi ?:

abglan said...

He he he.. masa zaman studen dulu memang geng pompuan selalu ade masaalah ngan ru'met or hos'met.. Kita org laki takde.. yeah!. Tue la... teliti sgt keh keh.

Gadis Kecil said...

bukan setakat teliti je, tp orang perempuan lebih pentingkan keselesaan. hihi :)

KuNanGKuNanG said...

sy dok menyewa sorang2..lagi senang..he3

Gadis Kecil said...

kunang
kalau mampu nyewa sorang takpe lah. skrg umah mahal GK tak mampu. hihi

Chempaka Sari said...

sokong! sokong! tapi manusia ni ade jugak yang tak reti bhs...

aishahNewdestiny said...

Chempaka

setiap manusia tu mmg berbeza-beza
tapi kalo kiya mampu nk menghadapi teruskan. kalo tak, better leave it!

namivamp said...

haha betul2 dulu slalu gaduh masa dok rumah lama.ada yg sepah ruang tamu la.dapur la.memg lumrah duduk ramai2 macamni huu

Thank You For Reading Yahhh !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...