Monday, July 18, 2011

Akhir: Daim jadi guru sekolah wira bakti

Assalamualaikum readers !

Tak pasal-pasal je Daim jadi guru kat sekolah wira bakti, tapi bagus jugak kan. Kira dia dah ada pengalaman tersendiri, so dia tahu camne nak handle anak murid dia nanti. cerita juvana ni mengingatkan aku pada satu kem bina insan dulu. handle program pelajar-pelajar bermasalah. Fuhhh ~ mereka ini sangat luar biasa.

Tahu kenapa? Mereka ni sebenarnya bukan lah nak jadi jahat, tapi sebabkan keadaan sekeliling buatkan deorang nak jadi camtu. Contoh kes Apek, dia bukan nak pun buat keje tipu-tipu orang ni, tapi dia terpaksa bila memikirkan mak dia yang tengah sakit. Tapi aku tak kata yg aku sokong apa dia buat. Itu sbg contoh je nak tunjukkan desakan itu mampu buat mereka bertindak luar kawal tanpa berfikir kesan pada diri.

Psikologi cikgu zakiah tu aku minat, kelembutan melawan kekerasan ! itu la yang sebaik-baiknya. Sebab orang yang keras ni dia tak kan rasa dia salah. so bila kita gunakan kata-kata yang baik yang penuh kasih sayang dan bole buat deorang berfikir, dengan sendiri nya deorang akan sedar. InsyaAllah

Dan yang paling penting, iman di hati ni kene la mantapkan. baru lah kita ni jauh dari hasutan syaitan. tengok macam botak, boleh pulak dia sekongkol (betul ke word ni?? haha) dengan warden tu kan. Dah la pecah amanah, memang tak layak jadi warden camtu. Dari nak didik murid jadi baik terus jadi jahat ! Sian botak mesti dia kekeliruan identiti. Dah la kurang kasih sayang. 

Apa-apa pun, anda-anda di luar sana termasuk diri ku sendiri pelihara hati hiasi peribadi. InsyaAllah selamat dunia akhirat. Teringin pulak nak pergi sekolah Henry Gurney. ^_^ 


saya suka mereka semua kecuali warden. ^_^


14 orang dah komen, anda bila lagi ?:

Cik Ezy said...

saye tgok gitu2 je cite ni..
hihikk
xlyn sgt..

anismelon said...

anis pon tngk gitu gitu je..salu tb yg tngk anis..hehehe..

tp td tngk la gak..

abglan said...

He he he... tadi tengok kat klinik, tepaksa bersungguh sket sbb last episode. Tue cerita je Siti, kalau ikutkan pengalaman member yang pernah dok sana lagi teruk.

Yang duduk kat situ memang penjenayah dan katanya sebijik macam penjara. Bezanya situ semua umur masih remaja dan tempat tue ade erkataan sekolah kat depan. Wallahualam....

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

huhuh,xtgk sgt citer ni..

tp botak nmpak comel..heheh..

Bro ahmad said...

hahaa sekolah budak nakal tu ke? macam kes juvana..

KuNanGKuNanG said...

lg satu kan, muka baik xsemestinye baik cam cikgu yg ensem tu...

Niena Pengembara Ilahi said...

ye.. kelembutan itu perlu tapi msti tegas... nk tegas tak semestinya berkasar.. kn.. :)

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

p/s: kt dah wat jadual..tp xtaula cmne skg..yg jd mslh,org itu sndiri..sifat tggungjwb xde..nk tegur,t ckp kt ni ape2..hmm..pyh benor gini..

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

P/s: thnx tau..tu la,umh tu xder mslh tp org tu..aish..syg benor..kang wat hal sndiri,kata kt ni smbong..payah2...

miss3808 said...

noi miinat sungguh ngan ceita JUVANA ni.. tiap2 minggu noi tgk, kalau terlepas jer.. mesti tgk kat TONTON.COM.. heee

Cik Kasut said...

suka semuanyer.....

tomato said...

suke botakkkkkkkkkkk !! ^^

org yg kasar mmg kena balas dgn lembut . sbb sbnrnye dorg cepat tacing gak ;p

GaRy™ said...

tu la.... sedih gila ni citer tuh dah habis~.. T___T..

myhatiku said...

suke innocent daim!aha:D

Thank You For Reading Yahhh !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...